Technický stav mostov na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve Nitrianskeho samosprávneho kraja je veľmi nepriaznivý. Uvádza sa to v hodnotiacej správe, ktorú si nechal kraj vypracovať.
Nitriansky samosprávny kraj vlastní na cestách II. a III. triedy spolu 526 mostov. Na základe 247 hlavných prehliadok mostov vykonaných v priebehu roka 2021 bolo vypracované hodnotenie stavebno-technického stavu podľa 7 stupňovej stupnice.
Hlavné prehliadky mostov sa vykonávajú v zmysle technických podmienok schválených Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v roku 2012. Posudzovanie stavebno-technického stavu mostov vychádza zo stupnice hodnotenia, ktorá obsahuje 7 stupňov.
Ako sa v hodnotiacej správe konštatuje, mnohé mosty, ktoré dnes NSK spravuje, boli postavené v období po druhej svetovej vojne a niektoré z nich sa blížia k hranici životnosti. „S tým súvisí aj nedostatočná zaťažiteľnosť, kapacita a parametre mostov pre dnešné dopravné zaťaženie. Dôvodom zhoršenia stavebno-technického stavu mostov je ich slabá údržba a nedostatočné rekonštrukcie,“ konštatuje sa v správe.
Podľa NSK je problémom, že počet mostov v dobrom stave postupne klesá a tých v zlom, naopak, stúpa. Kým napríklad v roku 2005 bolo v bezchybnom stave 25 mostov, vlani bol taký už iba jeden. „Napriek všeobecným problémom s mostami je ich stav v Nitrianskom kraji podľa oficiálnych údajov z cestnej databanky najlepší v Slovenskej republike,“ reagovala nitrianska župa.
V stupňoch 1-4 (bezchybný až uspokojivý) je zaradených 77 percent zo všetkých 526 mostov vo vlastníctve Nitrianskeho samosprávneho kraja. Z celkového počtu 526 mostov vo vlastníctve kraja je iba jediný považovaný za bezchybný. V stupni 1 je zaradený most cez potok Zľavy za obcou Kuzmice, v osade Izát, v okrese Topoľčany.
Trinásť mostov je vo veľmi dobrom stave. V sedemdielnej stupnici je ďalších 111 v dobrom a 279 mostov v uspokojivom stave. V zlom stave je 100 a vo veľmi zlom 21 mostov.
Najčastejšími evidovanými poruchami mostov zaradených v stavebno-technickom stupni VI., teda veľmi zlý, sú praskliny a rozsiahly rozpad betónu alebo muriva opôr a podpier.
Prehliadky mostov v správe Nitrianskeho samosprávneho kraja sú naplánované aj v tomto roku. Podľa Úradu NSK bude v budúcnosti nutné okrem pravidelných kontrol mostov vykonávať aj ich údržbu a rekonštrukcie. „Pri stanovení poradia mostov určených na obnovu je nutné riadiť sa postupnosťou, keď je najdôležitejšia bezpečnosť, potom ekonomika a následne komfort. Pretože rozpočet NSK nedokáže vygenerovať zdroje na opravy mostov v dostatočnom objeme, bude nutné vyvinúť maximálne úsilie, aby bolo možné z fondov Európskej únie financovať okrem modernizácie ciest aj obnovu mostov,“ konštatuje sa v správe NSK.
Most v Nitre je uzavretý pre nákladné vozidlá
Železničný most na Cabajskej ceste v Nitre je od začiatku apríla uzatvorený pre nákladné vozidlá nad 20 ton s výnimkou hromadnej autobusovej dopravy v úseku od km 0,000 po km 0,190 km.
Dôvod uzávierky je nepriaznivý stavebno-technický stav mosta.
Obchádzková trasa pre vozidlá nad 20 ton vedie po rýchlostnej ceste R1. „Uzávierka tzv. Cabajského mosta v Nitre výrazným spôsobom ovplyvňuje dopravu na prieťahu centrom mesta Nitra, a preto Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Nitre upozorňuje motoristickú verejnosť, obzvlášť vodičov nákladných vozidiel na nutnosť sledovania prenosného dopravného značenia, ktorým sú na všetkých dopravne najvýznamnejších a dopravne najvyťaženejších križovatkách upozornení na presmerovanie dopravy,“ upozorňuje nitrianska polícia.
Zdroj: NSK, Polícia NR
Foto: ilustračné